Čo presne znamená záruka na strešnú krytinu

Čo presne znamená záruka na strešnú krytinu

S touto otázkou sa stretávam pri rozhovoroch so zákazníkmi každý deň niekoľkokrát. A každému najprv odpoviem rovnako: „U každého materiálu a výrobcu je to iné a individuálne“. Vždy je nutné najprv zistiť, o akú krytinu má zákazník vlastne záujem. Pokiaľ sa ešte nerozhodol, tak neostáva nič iné ako prejsť materiál za materiálom a vysvetliť všetky vlastnosti a danosti jednotlivých druhov krytín. Spomeniem postupne najčastejšie druhy predávaných krytín na slovenskom trhu.

Podľa záručných podmienok uvádzaných jednotlivými výrobcami sa pri betónových krytinách uvádza jednotne záruka na mrazuvzdornosť. Znamená to, že počas záručnej doby, ktorú majú jednotliví výrobcovia rôznu, nesmie dochádzať k praskaniu prípadne olupovaniu škridiel po vrstvách.  Niektorí výrobcovia ešte uvádzajú záruku na únosnosť a nepriepustnosť vody. Na slovenskom trhu sa najčastejšie stretnete s výrobkami firiem Bramac, Euronit, Terran, Layer alebo KM Beta. Bežné záručné doby sa pri renomovaných betónových krytinách pohybujú na úrovni 30 rokov. Keďže približná životnosť betónových škridiel je okolo 50 rokov, je táto záručná doba akurátna. Na trhu sa stretneme aj so zárukou 50 rokov, ale to by som nazval marketingovým ťahom keďže je taká aj životnosť. Hlavne sa musia presne dodržať podmienky výrobcu, ktoré je potrebné poriadne preštudovať. Všetky betónové výrobky musia spĺňať normu EN STN 490, na ktorú sa odvolávajú aj výrobcovia. Rozdiel v záručných podmienkach je hlavne v tom, či sa výrobca krytiny v záručnom liste zaviaže len na dodávku poškodených škridiel, alebo bude hradiť aj jej výmenu a všetko s tým spojené. Väčšinou je to len dodanie krytiny za krytinu, čo je len zlomkom nákladov pri výmene krytiny. Seriózny výrobcovia v prípade reklamácie garantujú po schválení reklamácie nielen výmenu krytiny, ale aj preplatenie všetkých nákladov spojených s touto výmenou.

Pri keramických krytinách výrobcovia uvádzajú záruku na mrazuvzdornosť, rozmerovú stálosť a nepriepustnosť vody, pričom sa odvolávajú na normu STN EN 1304. Životnosť keramických škridiel sa udáva v rozmedzí 80 až 100 rokov. Na slovenskom trhu sa môžete stretnúť hlavne s keramickými škridlami Tondach, Braas, Creaton a Röben. Záručné doby sa pri týchto keramických krytinách pohybujú v rozpätí 30 až 50 rokov. Opäť je pre zákazníka dôležité, načo sa záruka vzťahuje. Niektorý z týchto výrobcov pri uplatnení reklamácie garantuje preplatenie všetkých nákladov spojených s výmenou škridiel po celú dobu záruky. U niektorých je to len po dobu 5 rokov od zakúpenia krytiny. Následne náklady na výmenu znáša samotný zákazník. Samozrejme aj tu platí, že záruka je platná iba v prípade odbornej inštalácie pri dodržaní platných noriem a predpisov.

Veľmi často používanou strešnou krytinou sa po roku 1989 stala krytina vyrábaná z farebne upravených plechov najčastejšie ľudovo nazývanými poplastovanými. Začali sa k nám dovážať hlavne od nášho severného suseda. Asi každý pozná krytinu z plechu, ktorá sa podobala na škridlu a je v nej množstvo skrutiek. Jedná sa o pozinkovaný plech, na ktorom sú nanesené ochranné farebné vrstvy. V závislosti od hrúbky týchto vrstiev udávaných v mikrónoch závisí aj záručná doba. Pri týchto typoch krytín uvádzajú výrobcovia dve rôzne záruky. A to na trvanlivosť povrchovej úpravy, takzvané hrdzavenie a perforáciu plechu. Záruka na hrdzavenie je pre zákazníkov podstatná. Znamená to, že ak by došlo počas uvedenej doby k hrdzaveniu alebo olupovaniu povrchovej vrstvy, zákazník má nárok na uplatnenie reklamácie. Jednotlivý výrobcovia majú rôzne doby uplatnenia záruky. Záruky na povrchovú úpravu sa na slovenskom trhu pohybujú v rozmedzí 5 až 30 rokov. Niektorý výrobcovia udávajú záruku aj na perforáciu plechovej krytiny, čiže ak sa vytvorí diera v ploche krytiny. Takáto udalosť je veľmi nepravdepodobná, keďže podľa záručných podmienok je nutné počas roka zabezpečiť pravidelnú údržbu krytiny. To znamená, že po uplynutí doby záruky, ktorá sa vzťahuje na povrchovú úpravu, musíte po objavení hrdze v ploche krytiny tieto plochy očistiť a ošetriť farbou. Výrobcovia udávajú záručné doby na perforáciu v rozmedzí od 10 do 40 rokov. Všetky tieto záruky pri plechových krytinách udáva výrobca plechu a nie krytiny. Výrobca plechu dodá výrobcovi krytiny plech podľa jeho špecifikácie. Preto nie je veľmi podstatné, kde a kto tento plech vyrobil, ale čo si výrobca krytiny objednal. A keďže každý zákazník chce mať strechu čím dlhšie bez údržby, treba sa zamerať na záruku, ktorá určuje trvanlivosť povrchovej úpravy. Zároveň ešte dodám, že ani jeden z týchto výrobcov neznáša podľa záručných podmienok náklady za demontáž a montáž reklamovanej krytiny ani iné vzniknuté škody.

Na záver by som pred kúpou krytiny odporučil zopár rád. Je veľmi vhodné nechať si poradiť s výberom krytiny od odborníkov. Ak už je zadefinované, aký materiál na strechu pôjde, minimálne si porovnajte záručné podmienky jednotlivých výrobcov. Je v nich skrytých mnoho detailov, ktoré vás môžu neskôr prekvapiť. Vyberte si dobrého a spoľahlivého remeselníka, pretože ak bude krytina namontovaná neodborne, záruka vám nepomôže a reklamácia nebude uznaná. Hlavne si treba uvedomiť jednu podstatnú vec. Čím dlhšia záruka v počte rokov, neznamená automaticky maximálnu výhodu. Podstatné je, aké podmienky obsahujú malé písmenká na zadných stranách záručných listov.

The following two tabs change content below.
Radoslav Čarnogurský

Najnovšie príspevky od Radoslav Čarnogurský (Zobraziť celý profil)

Radoslav Čarnogurský
V roku 1994 úspešne ukončil štúdium na SPŠ elektrotechnickej v Prešove. Po absolvovaní ZVS tri roky pracoval v elektropriemysle a neskôr sa jeho profesijné zameranie zmenilo na obchod. Pracoval pre slovenskú spoločnosť zastupujúcu francúzskeho výrobcu potravín. Prelom nastal v roku 2001, keď sa začal venovať problematike striech. Najprv len obchodnej stránke a následne po mnohých školeniach so zbieraním skúseností aj poradenstvu v tejto komplikovanej a širokej oblasti. Obchodu a problematike v strešných konštrukciách sa venuje až do dnešného dňa.
Radoslav Čarnogurský
V roku 1994 úspešne ukončil štúdium na SPŠ elektrotechnickej v Prešove. Po absolvovaní ZVS tri roky pracoval v elektropriemysle a neskôr sa jeho profesijné zameranie zmenilo na obchod. Pracoval pre slovenskú spoločnosť zastupujúcu francúzskeho výrobcu potravín. Prelom nastal v roku 2001, keď sa začal venovať problematike striech. Najprv len obchodnej stránke a následne po mnohých školeniach so zbieraním skúseností aj poradenstvu v tejto komplikovanej a širokej oblasti. Obchodu a problematike v strešných konštrukciách sa venuje až do dnešného dňa.

11 komentárov

  1. Ľubomír 2 roky pred

    Koľko odvetrávacích škridiel pri keramickej krytine treba použiť do plochy strechy?

    • Radoslav Čarnogurský Autor

      Dobrý deň

      Každý model keramickej krytiny to má inak. Odvetrávacie škridle majú určený odvetrávací prierez.
      Podľa neho sa potom vypočíta počet škridiel potrebných na odvetranie strechy. No záleží aj na tvare strechy a dĺžke krokiev. Dôležitá je potom aj výška odvetrávacej medzery medzi krytinou a poistnou hydroizolačnou fóliou.

  2. Alena 2 roky pred

    Super rada s tými záručnými listami. 🙂

  3. Eva 2 roky pred

    Dobrý deň prajem,

    zaujímalo by ma, či ste už mali prípad, kedy výrobca preplatil zákazníkovi náklady spojené s reklamáciou?

    • Radoslav Čarnogurský Autor

      Dobrý deň

      Mali sme už niekoľko prípadov, keď zákazník reklamoval výrobok ktorý sme mu dodali. Najprv výrobca na mieste stavby zhodnotil vzniknutú vadu. Hlavne skontroloval či montáž prebehla podľa pravidiel alebo montážnych návodov. Ak bola reklamácia uznaná, záviselo potom od záručných podmienok jednotlivých výrobcov, čo všetko zákazníkom preplatili. Záručné podmienky sú uvedené v záručných listoch. Vady výrobkov ktoré sme riešili v našej firme a boli uznané, výrobcovia na vlastné náklady odstránili. No mali sme aj prípady, kedy pre neodbornú montáž reklamácia nebola uznaná.

  4. Ivan 2 roky pred

    Dobrý deň prajem

    ja by som sa rád informoval ako je to so zárukou v nasledujúcom prípade:
    Niečo sa stane na streche a treba na ňu hore vyjsť a následkom chodenia praskne škridla.
    Ako je to potom so zárukou?

    Ďakujem

  5. Radoslav Čarnogurský Autor

    Škridlová strecha nie je realizovaná so zámerom aby sa po nej chodilo. Samozrejme občas sa stane, že je potrebné aby sa na strechu niekto dostal. Napríklad kominár kvôli čisteniu komínov, alebo je nutné opraviť anténu a podobne. S takýmito situáciami by sa malo počítať už pri projektovaní a následnej realizácii strechy. V streche by mal byť osadený výlez pre prístup na strechu a od neho stúpacie plošiny až k technickým zariadeniam, ktoré si z času na čas vyžadujú kontrolu alebo revíziu. V prípade, že pri takých činnostiach sa chodí priamo po krytine a dôjde k jej poškodeniu, záruka sa na to nevzťahuje

  6. Peter Bučko 2 roky pred

    Prosím Vás o radu práve v rámci záruky čo a ako ďalej.

    Pred 2 rokmi sme rekonštrouvali strechu. Pôvodne sme tam mali plech a za plech sme to aj vymenili.
    Materiál nám dodávala firma ktorá zároveň realizovala aj prácu.
    Na strechu nám dávali nejakú “klik” krytinu plechovú.
    Avšak po prvom daždi sme mali na povale “potopu”. Začali sme pátrať čo sa stalo firma prišla potmelila strechu a odišla. Ale táto situácia sa zopakovala znova a znova až firma už neexistuje.

    Potom sme zistili že máme na streche plech kde nemajú byť žiadne skrutky a my ich tam máme asi “milión” a tiež sme sa až po čase v záručnom liste dočítali že na náš veľmi nízky sklon strechy táto krytina ani nemala byť použitá.

    Kde a ako to máme reklamovať keď spoločnosť už neexistuje???

  7. Radoslav Čarnogurský Autor

    Dobrý deň

    Ťažko hodnotiť kde sa stala chyba. Pravdepodobne je to v realizácii. Každý výrobca ma určený montážny postup. Podľa toho čo popisujete, určite nebol dodržaný, keďže máte nižší sklon ako určuje výrobca v záručnom liste. A ako píšete, pri kliku nemajú byť použité milióny skrutiek. Je to krytina kde sú skrutky skryté, čo by mala byť jej výhoda. Záruka na krytiny sa vždy uplatňuje u výrobcu. Ten ale najprv zhodnotí, či bol správny montážny postup a až na základe toho uzná alebo neuzná reklamáciu. Na plechové krytiny výrobca dáva záruku len na povrchovú úpravu. Podľa toho čo píšete, vy ale nemáte problém s hrdzavením krytiny, ale so zatekaním. Keďže firma ktorá Vám to realizovala už neexistuje, reklamovať to asi nebudete mať kde. Pravdepodobne si budete musieť pripraviť peniaze na prerábku prerábky. V prípade, že by ste potrebovali poradiť čo je na Vašej streche zlé a či by sa to nedalo opraviť inak ako demontážou krytiny, kontaktujte ma a môžme sa dohodnúť na obhliadke priamo u Vás.

  8. Peter Bučko 2 roky pred

    Ďakujem za Vašu rýchlu reakciu aj za ponúknutú pomoc, ktorú zrejme v krátkom čase určite využijeme, nakoľko končí leto a budú zrejme pribúdať aj zrážky.

Odpovedať

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*